Jdi na obsah Jdi na menu
 


Týdenní plány (v měsíci březnu)

Týdenní plány

Předjaří, Jaro v trávě, Když jaro ťuká

Týdenní plán 

 

Předjaří

Motivační pohádka přichází jaro

Vypravěč: je březen a nastává první jarní den, po dlouhé zimě se na jaro těší zvířátka i lidé, sníh se sice ještě sem a tam objeví, ale slunce čím dál víc zahřívá zemi svými paprsky, Laurinka, si všimla, že tráva začíná mít svěží barvu, moc se raduje:

,,Na zelené travičce bude dobře kravičce.

I kozička radost má, že si brzy pochutná."

postupně se děti připojují....

 

Pohybová aktivita

Hra se hraje podobně jako Na rybičky a rybáře.Jedno z děté, které ,,vyhání zimu"  ,stojí naproti ostatním. Ti představují zimu. Po oříkání říkadla běží určené dítě proti ostatním a snaží se někoho chytit. Koo chytne, ten se stane pomocníkem a drží se s ním za ruku.

Zimo, zimo, táhni pryč,

nebo na tě vezmu bič!

Odtáhnu tě za pačesy

za ty hory za ty lesy.

Až se vrátím nazpátek,

svleču kabátek.

 

Aktivity

zkoušíme homonyma př. kočička (slovo více významů)

 

Rozpočitadlo

U potoka rosta kvítí, říkají mu petrklíč.

Na koho to slovo padne, ten musí jít z kola pryč.

 

Píseň s tanečkem v kruhu - Pásla ovečky ....

 

Doplňovačky

 

K zemi letí kapky deště,

jen ať prší, ještě, ještě!

Až vyroste travička,

napase se k...... .

 

Přileť, bílý motýlku, 

sedni se sem na chvilku.

Vím, jak na tě volají:

bělá... ti říkají.

 

Hra s říkadlem

Přišlo jaro do vsi, kde jsi, zimo, kde jsi?

Byla zima mezi námi, ale už je za horami.

Hu, hu, hu, jaro už je tu.

říkanku spojíme s pohybem po prostoru, jdeme rytmicky v kruhu, držíme se přitom za ruce, při slovech ,,byla zima mezi, námi, ale už je za horami" běžíme drobnými krůčky, na slova ,,hu, hu, hu" se zastavíme, pustíme se, zadupáme, při slovech ,,jaro už je tu" se každý zatočí

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jaro v trávě

 

Aktivita pozorování

První květiny - sběr prvních jarních květin, pozorování částí pod mikroskopem, určování druhu .

 

Výtvarná aktivita

Kresba na různé druhy formátu, využití na výzdobu MŠ - galerie v oknech, výstava pro rodiče.

Pomůcky: čtvrtky, tuž, breton barvy, temperové barvy, mikroskop

 

Pohybová aktivita

Sluníčko pomáhá travičce - Děti stojí v prostoru třídy. Učitelka jim ukáže žlutý nafouklý balonek - jarní, teplé sluníčko. Děti představují od zimy prokřehlou trávu. Balonek si pinkají mezi sebou - tráva se prohřívá jarním sluníčkem. Po ukončení této činnosti si pohybem ztvárníme, jak byla tráva prokřehlá ( děti sedí na koberci, hlava i ramena mají svěšené), a po prohřátí sluníčkem se narovnají ( stoj, ruce vzpažit vzhůru).

 

Zvuky jara - poslech (vnímání sluchem)

Děti sedí na koberci a poslouchají zvukovou koláž, které se skládá z různých zvuků. Jakmile uslyší zvuky které charakterizují jaro (např. zpěv ptáků, bzučení hmyzu), stoupnou si a zvednou ruce nad hlavu. Při jiných zvucích (např. startování auta, štípání dříví) děti zůstanou sedět.

 

Šátky pro jaro

Připomene si barvy jara. děti dostanou čtverec gázoviny ( o délce jedné strany 50 cm), na který pomocí houbičky nanesou příslušné barvy (dbáme na to, aby houbička s barvou byla spíš polosuchá).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Když jaro ťuká

 

Pohybová aktivita

Kudy chodilo jaro?

Učitelka dává dětem přivonět různé vůně a zápachy. Děti určují, kterou vůní voní jaro. Děti se rozdělí do skupin po 2 - 3. Učitelka v prostoru třídy, šatny, ložnice položí plechovky, uvnitř kterých je zmačkaný ubrousek. Do některého ubrousku nastříká voňavku, jiné nechá bez vůně. Skupina dětí hledá plechovku s vůní, zapamatuje si její umístění. Po smluveném čase se děti sejdou a říkají, kde chodilo jaro.

 

Jak tančí jaro s obarvenými šátky

Děti tančí podle svých představ na hudbu A. Vivaldiho - Jaro.

 

Paleta podzimu, zimy a jara

Ve třídě jsou rozmístěny postavy Podzimu, Zimy, Jara. Děti se rozdělí do tří skupin. jedni budou skřítci Podzimu, jiní Zimy, zbylé děti budou skřítci Jara. Skřítci se postaví ke svému vládci (k postavě podzimu, Zimy, jary). Učitelka položí na koberce barevné papíry. Děti si vybírají barvy podle své roční doby. Podzim - teplé barvy, hnědá, červená, okrová apod. Zima - odstíny, bílé, šedé. Jaro - růžová, žlutá, světle zelená. Vybrané papíry děti rozstříhají do trojúhelníků různých tvarů a velikostí. Každá skupina pak nalepí trojúhelníky na velký balící papír.   

 

Inspirace z knih: Rok s krtkem, Miroslava Sloupová, ilustrace: Edita Plicková, Portál

                           Hrajeme si ve školce, Eva Hurdová, Marie Tetourová, Pavel Jurkovič, ilustrace: Edita Plicková, Portál 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář