Přípravy Listopad/ Téma: Větřík se zatočí v lese, barevné lístečky nese
Podtéma: Podzim kolem nás
Doporučená literatura: Havětník, Jiří Dvořák
Odlet ptáčků do teplých krajin
- dušičky 2.11.
- pole, louky, les
ČT EDU - video podzimní plody
Polytechnika - zvířátka z kaštanů, domečky pro skřítky z klacíků a mechu, hmyzí domečky, sovičky z kmenů stromu
Sklizeň - širokou paletu plodové i listové zeleniny, dýně, cibule, zelí, mrkve, petržel, rajčata, cukety
Pozorování proměn přírody.
Ježek na podzim - ježci se připravují na zimní spánek, aby přežili musí se dostatečně vykrmit.
Co se zasívá na podzim - některé mrazuvzdorné druhy zeleniny - zimu přečkají ředkvičky, ozimé saláty, špenát, zimní pórek, mrkev, petržel, pastinák.
Co s Maliníkem a podzim - odstranění starých větví a mladých, slabých výhonů, vypletí a podkypření půdy, přihnojení vyzrálým kompostem, zahrnutí mulčem, ať už klasickým z kůry, nebo chvojím, závlahu
Sluníčko na podzim
Sluníčko začíná být unavené, už tolik nehřeje, zívá, paprsky jsou kratší, je jich méně, barva je světlejší, Doprovázejí ho dešťové mraky. Začínáme chodit do školy, pouštíme draky, nosíme lehké bundy. Plody rostlin dozrály, listnaté stromy mají barevné listy, opadají.... Někteří ptáci odlétají do teplých krajů. Obličej sluníčka - oči se přivírají, ústa naznačují zívání.
Demonstrace změny tepla ze Slunce
S předškolními dětmi uděláme pokus v temné místnosti s lampičkou a glóbusem. Na místo, kde leží Česká republika, nalepíme červené kolečko. Sluncem se stane rozsvícená lampička nebo velká baterka. Glóbusem nakloněným podle zemské osy kroužíme kolkem Slunce. Děti vidí, že v každé roční době svítí na červené kolečko slunce z jiné vzdálenosti, tzn. intenzita slunečního tepla se mění. Důkaz: Vezmeme si fén. Pokud děti stojí blízko zapnutého fénu, pociťují velké teplo. Pokud si stoupnou dál, teplo je méně znatelné.
Co se děje na podzim, v zimě, na jaře a v létě
Uprostřed kruhu jsou rozloženy obrázky znázorňující typické znaky jednotlivých ročních dob (vločka, barevný list, oblečení, sporty). Každé z dětí si vybere jeden obrázek. Na prázdné místo uprostřed kruhu učitelka položí obrázky sluníčka na podzim, v zimě, v létě, na jaře. Děti postupně v kruhu popíšou, co jejich obrázek znázorňuje, položí ho k příslušnému sluníčku.
Básně
Podzim
Obloha je šedivá
jak kožíšek myšky,
veverky si na zimu
schovávají šišky.
Listí už je na zemi,
dělá cesty zlaté.
Po nich podzim přichází,
tak, tady mě máte.
JEŽEK
Co to dupe, dupy, dupy,
ježatého u chalupy.
Na zádech má holčičko,
nabodnuté jablíčko.
Proč tak rychle pospíchá?
Čeká zimu, v zimě spí.
Co na záda napíchá?
To, co v zimě všechno sní.
Dýně
Kutálí se líně,
velikánská dýně.
V bříšku má sto semínek,
malých dýních miminek.
Chudák dýní maminka,
než spočítá miminka.
Skončí podzim, bude mráz,
kam semínka uschováš?
Píseň
Král podzimu
Podzimní vítr už poletuje a dráčky prohání, barvičkou všecičko pomaluje, v údolí na stráni, když listí poletuje, tak podzimní vítr duje, barevné všechno tu je , když král podzimu čaruje.
Z mechu už houbičky vykukují, všechny tak krásné jsou , na deštím podzimní už čekají, po dešti vyrostou.
Říkanka s pohybem
Spadlo listí ze stromu, (dřepneme si)
vlétlo k nám až do domu. (běžíme)
Jeden list byl červený, (ukážeme prstem na něco červeného)
druhý ještě zelený. (ukážeme na něco zeleného)
Třetí ten zas žlutý byl, (ukážeme na něco žlutého)
a mně se moc zalíbil, (usmějeme se)
Na papír ho nalepím, (plácneme o sebe dlaněmi - lepíme listy)
a dům si s ním vyzdobím. (nakreslíme rukama ve vzduchu domeček)
Říkanka s pohybem - Déšť
Kap, kap, kap, kapi, kapi, kap. (klepání ukazovákem do dlaně)
Prší, prší, kam půjdeme, (naznačit pohybe, prstů déšť, ruce ve vzpažení)
v dešti zůstat nemůžeme. (otáčení hlavou do stran)
Schováme se pod okap, (sed do dřepu)
tam to kape, kapi, kap, (klepání ukazovákem do dlaně)
Kap, kap, kap, kapi, kapi, kap. (klepání ukazovákem do dlaně)
Prší, prší, to je vody, (naznačit pohybem prstů déšť, ruce ze vzpažení do připažení)
nebojme se nepohody. (otáčení hlavou do stran)
Pod stromem se schováme, (sed do dřepu, sepnuté ruce nad hlavou - strom)
na sluníčku počkáme. (rukama naznačit tvar slunce)
Kap, kap, kap, kapi, kapi, kap. (klepání ukazovákem do dlaně)
Prší, prší, prší ještě, (naznačit pohybem prstů déšť, ruce ze vzpažení do připažení)
to je vody, to je deště. (dlaně položit na tváře)
Schováme se pod keřem, (sed v dřepu)
až přestane půjdem ven. (stoj, chůze na místě)
- rytmizace říkanky - děti si rozdělí přírodní hudební nástroje, část Kap, kap, kap, kapi, kapi, kap vyťukávají hudebními nástroji, ostatní vytleskávají rukama, učitelka zahraje melodii písně Prší, prší, jen se leje, kdo to pozná tuto melodii... , zkusíme si , jestli můžeme na tuto melodii zazpívat báseň Déšť, rozdělíme děti na dvě skupiny, první skupina vyťukává hudebními nástroji část básně: Kap, kap, kap, kapi, kapi, kap, druhá skupina zpívá...
Říkanka s pohybem - Větřík
Větřík píská písničku, (prsty naznačit hru na píšťalku)
pohladí ti ručičku. (pohladit si ruku)
Načechrá ti tvoje vlásky, (prsty si načechrat vlasy)
ne však ve zlém, ale z lásky. ( otočit hlavu do stran, položit si ruku na srdce)
Větřík nás má všechny rád,
je to přece kamarád. (naznačit objetí)
Když však přijde vichřice, (ruce v bok, otáčení trupem do stran)
bojíme se velice (přiložit si dlaně na tváře)
- rytmizace s pomocí přírodních hudebních nástrojů
Pohybová hra - Barevné listí
Pomůcky: obruč (strom) nebo obrys stromu na velký papír
- každému z dětí řekneme jednu barvu listí, kterou si musí zapamatovat, děti se rozmístí po místnosti, mohou běhat nebo mávat rukama (naznačujeme listí letící ve větru), postupně budeme říkat barvy listí např. - zelené listí, děti které mají zelenou barvu si musí co nejrychleji stoupnout na strom, takto pokračujeme s dalšími barvami, můžeme dát i více obručí ( stromů), můžeme nechat děti , ať samy říkají barvy, které budou na stromě
Rozpustilý vítr
- děti sedí v kruhu, uprostřed kruhu jsou rozloženy obrázky, děti si tyto obrázky rozeberou (někdo má dešťový mráček, jiný bouřkový mrak a jiné), učitelka drží platovou lahev ozdobenou proužky z mikrotenového sáčku a vysvětlí dětem, že je to vítr, který bude foukat pouze do některých mráčků, děti musí poslouchat do kterých, pak začne říkat: Vítr fouká, fouká, sněhové mraky rozfouká.
- děti, které mají sněhové mraky na obrázku, začnou běhat po třídě, ostatní sedí na místě, učitelka postupně vystřídá všechny druhy mraků, možná obměna: Vítr fouká, fouká, sněhové a bouřkové mraky rozfouká.. nebo všechny mraky rozfouká.
Spadané listí - práce s hlasivkami
V přírodě
- navrhněte dětem, aby se libovolně pohybovaly mezi spadaným listím a pohazovaly ho do všech stran, pak společně vytvořte z listí hromadu
- shromážděte děti do kruhu z listí, ve skupinkách po dvou nebo po třech si z ní vezmou plnou náruč listí
- děti drží listí pevně v náručí a na znamení učitelky (je možné počítat například do tří) ho vyhodí co nejvýš nad sebe do vzduchu a co nejhlasitěji zakřičí, je velmi důležité, aby děti počkaly až na smluvené znamení, zakřičí-li všechny najednou, uvolní se mnohem lépe
až budete cvičení několikrát opakovat, můžete při hře doplnit:
,,A vyhodíme listí co nejvýš, zakřičíme co nejsilněji a co nejdéle, aniž bychom se nadechovali."
Opakujeme toto cvičení tolikrát, kolikrát potřebujete, cílem je aby děti ze sebe dostaly všechno napětí a uvolnily energii, i když budete mít pocit, že některým dětem stačí málo, aby se zbavily nahromaděného napětí, ve skupině jsou i jiné děti, jejichž větší neklid vyžaduje, abyste cvičení opakovali vícekrát
Ve třídě
- požádejte děti, aby si stouply před svou židličku, sehnuly se a předstíraly, že do náruče sbírají listí
- počítejte do tří, děti vyhodí listy co nejvýše do vzduchu a co nejsilněji zakřičí, snaží se vydržet s dechem co nejdéle
- cvičení zakončete tím, že děti požádáte, aby si lehly a masírovaly si obličej dlaněmi
Děti si mohou jen málokdy spontánně zakřičet. Když to mohou udělat společně, uvolní tím ze sebe obrovské množství energie. Díky tomu se obnoví jejich vnímavost, kterou můžete vhodně využít při dalším učení.
Výtvarná aktivita - Strom zmačkaného papíru
- kmen stromu uděláme pomocí úlomku starého hřebíku, jehož ,,zuby" namočíme v husté temperové barvě a tahem různými směry vytváříme nápodobou kůry, listí na stromě jsou kousky barevných papírů, které nalepujeme plasticky a vedle sebe, čímž tvarujeme větve
Výtvarná aktivita - Strom z párané příze
- kmen je z opravdové stromové kůry, kterou jsme předem zatížili, aby se narovnala a dala přilepit na výkres, korunu stromu pak tvarujeme z párané vlny, která vytváří vlnkovaný efekt, můžeme použít i jiné barvy než zelenou, chceme-li strom s podzimním listím
Výtvarná aktivita - Domeček
- na tento výrobek je zapotřebí papírový sáček (mírně nahnědlé barvy) a vylisované barevné listy různých tvarů, střechu uděláme nalepením např. listu z javora, okna ze žlutého listí břízy a dveře z listu dubu, dokola můžeme nalepit vylisovanou trávu, sáček nakonec mírně rozevřeme a domeček postavíme, z vícero domků můžeme vytvořit kouzelnou ,,vesničku"
Výtvarná aktivita - Kreslíme blesk
Prohlédneme si fotografie blesku (stažené z internetu), voskovou pastelkou nakreslíme blesk na bílou čtvrtku a vše přetřeme černou temperovou barvou, kterou smyjeme pod tekoucí vodou a opět ji na čtvrtku naneseme, vznikne tak dojem mraků.
Výtvarná aktivita - Malujeme, jakou barvu má sluníčko..
Pozorování fotografií Slunce (najdeme na internetových stránkách), děti pracují ve skupinách, na bílý tuhý papír formátu A2 nanášejí společně různé odstíny žluté, oranžové, červené temperové barvy.
Výtvarná aktivita - Dotváření sluníčka
- děti sedí v kroužcích ve čtyřech skupinách, ve kterých malovaly ,,Jakou barvu má sluníčko, uprostřed herny jsou připraveny zbytky látek, krajky, mašle, vlny, učitelka rozdá každé skupině práci s názvem ,,jakou barvu má sluníčko", děti z pomalovaného papíru vystřihnou kruh - sluníčko, paprsky si společně dotvářejí z připravených textílií, které na kruh přilepí, obličej sluníčka nakreslí černým fixem...
Výtvarná aktivita - Rozmývaná kresba - Hmyz
děti sedí v kruhu, připomene si, jak vypadá hmyz, prohlédneme si fotografie zvětšených křídel vážky a mouchy ( upozorníme na kresbu na křídlech), fotografie těl motýla pod mikroskopem (tělo porostlé chloupky), fotografie si vyhledáme na internetu, učitelka nakreslí na velkou čtvrtku tělo hmyzu s křídly (např. mouchu, vážku) a upozorňuje děti na možné chyby, malé tělo, nedostatek místa na křídla, malá křídla, nakreslený obrázek odnese z dohledu dětí, děti odcházejí ke stolečkům, černý, fixem kreslí na čtvrtku A3 hmyzí tělo s křídly, chloupky na těle nahradí sušeným čajem (tělo, hruď a zadeček natřou klovatinou a čaj na ni nasypou), nakonec křídla rozmyjí vodou
Výtvarná aktivita - Broučci z listů
Pranostiky Listopad
Když krtek v listopadu ryje, budou na Vánoce létat komáři.
Ozdobí-li listopad květem štěpy. budou mřít starci i děti.
Vydá-li strom v listopadu květu, tuhá zima k létu.
Hřmí-li v listopadu měsíci, ať se těší rolníci.
V listopadu příliš mnoho sněhu a vody, to známka příští neúrody.
V listopadu hřmí - sedlák vesnou sní.
Stromy-li v listopadu kvetou, sahá zima až k létu.
Padá-li listí v listopadu, jistě brzy přijde led, ale dlouho nepobude.
Listopadové sněžení neškodí vůbec osení.
Když padá sníh na zelené listí, bude tuhá zima.
Jaký listopad, takový březen.
Jaké povětří jest v listopadu, takové má býti měsíce března roku budoucího.
1. listopadu - Den Všech svatých je poslední, který léto zahání.
2. listopadu - Když na Dušičky jasné počasí panuje, příchod zimy to oznamuje.
9. listopadu - Svatý Teodor - mrazy lezou z hor
11. listopadu - Na svatého Martina bývá dobrá peřina.
16. listopadu - Na svatého Otomara neuvidíš komára.
19. listopadu - Počasí o svaté Alžbětě povídá, jak bude v létě.
21. listopadu - Jaký den na Obětování panny Marie, taková jasná, čistá, krutá zima se v lednu chystá.
22. listopadu - Svatá Cecílie sněhem pole kryje.
23. listopadu - Svatý Kliment víc než kdo jiný si zimu oblíbí.
25. listopadu -
Podtéma: Nakrmíme zvířátka
- seznámit děti se zvířátky z lesa, která se ukládají k zimnímu spánku
- kdo v zimě spí - medvěd, jezevec, plch, netopýr, ježek, svišti, různé druhy obojživelníků a plazů
- většina druhů hmyzu tráví zimu ve stavu strnulosti
- pravý zimní spánek - hibernace má svišť, ježek, plši, sysel, netopýři
Půjdeme nakrmit daňky
Jak se zvířátka připravují na zimu
Pro většinu zvířátek je zima v lese nejtěžším obdobím v roce. Některá lesní zvířata v zimě spí zimním spánkem a řádně se budí ve chvíli, kdy vše začíná tát a slunce nabírá na síle. Během zimního spánku (hibernace) se zvířátkům zpomaluje dýchání, snižuje teplota a je těžké u nich nahmatat tep.
Dramatizace - Pohádka o ztracené rukavičce
Říkanka s pohybem
Medvěd klepe na peřinu (stoj, lehce klepeme na zadek)
už se chystá na zimu. (taháme si peřinu pod bradu)
Záležet si musí dát, (kýveme hlavou "ano")
až do jara bude spát. (dlaně pod hlavu)
Zásoby má v doupěti, (rukama velké kruhy)
než napočteš do pěti. (ukážeme pět prstů)
1, 2, 3, 4, 5, (počítáme na prstech)
usne medvěd hned (lehneme si do klubíčka)
Jak si veverky hrály s lískovými oříšky
Děti utvoří dvojice a postaví se proti sobě. Každá dvojice dostaneme míč, který si hází (sed, stoj), kutálí (sed s roztaženýma nohama) ... atd.
Hmatová krabice
Děti se rozdělí do skupin, každá skupina dostane jednu hmatovou krabici a tácek. Obsah všech krabic je stejný (pecky různého ovoce). Učitelka ukazuje různé pecky a děti se je snaží najít hmatem v krabici. Pak je položí na tácek. Děti se ve skupině postupně střídají.
Pohybová hra - Na berušky
- děti sedí v kruhu, uprostřed leží na koberci papírové kruhy, které představují krovky slunéčka sedmitečného s různým počtem teček (1-5), každé z dětí si vybere jeden kruh, děti postupně říkají, kolik teček má jejich beruška
- děti se rozmístí po prostoru herny, v rukou mají kruh s tečkami, na pokyn učitelky Berušky, hledejte se děti hledají toho, kdo má na svém kruhu stejný počet teček, a s tím se chytnou za ruce
Pohybová hra - Kdo spí a kdo ne
- děti se volně procházejí v prostoru herny, polštářky, na kterých děti sedí, jsou položeny na koberci, děti se jim musí vyhýbat, učitelka ukazuje dětem nad hlavou obrázky různých živočichů, pokud děti uvidí na obrázku živočicha, který nespí zimním spánkem, chodí dále mezi polštářky, pokud, ale uvidí na obrázek nějakého zimního spáče , lehnou si na nejbližší polštářek a ,,spí zimním spánkem" jako živočich na obrázku
Relaxace - Zvířátka spí zimním spánkem
- učitelka pustí dětem skladbu A. Vivaldiho Čtvero ročních dob - část ZIMA , děti leží na koberci se zavřenýma očima
Výtvarná aktivita - Trojrozměrné vytváření Ježek
- aktivita s dětmi u stolečku, uprostřed stolečku jsou špejle, štětce a tuš v hranaté nádobě, učitelka ukáže dětem hotový výrobek a vysvětlí jim, z čeho je vyrobený, děti si nejprve natřou špejle černou tuší, pak si natřou býlí hedvábný papír lepidlem (tapetové lepidlo v prášku rozpuštěné ve vodě) a zabalí do něj plastovou lahev, ševcovským šídlem si do lahve propíchají díry (za pomoci učitelky), do otvorů zasunou špejle, které si předtím nalámaly na malé kousky, nakonec nakreslí na papír oči ježka, vystřihnou je a nalepí na místo kam patří
Komentáře
Přehled komentářů
Naďa - Děkuji za inspiraci.