Přípravy - Říjen/ Téma: Podzim drží klíč
Dítě a jeho tělo
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
- osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
Vzdělávací nabídka ( co učitel dítěti nabízí)
- činnosti zaměřené k poznávání lidského těla a jeho částí
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
- zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony (postarat se o hračky, pomůcky, uklidit po sobě, udržovat pořádek, zvládat jednoduché úklidové práce, práce na zahradě apod.)
- pojmenovat části těla, některé orgány (včetně pohlavních), znát jejich funkce, mít podvědomí o těle a jeho vývoji ( o narození, růstu těla a jeho proměnách), znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím, s pohybem a sportem
- mít podvědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde v případě potřeby hledat pomoc (kam se obrátit, koho přivolat, jakým způsobem apod.)
Dítě a jeho psychika - Jazyk a řeč
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel nabízí)
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění)) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluveného projevu, vyjadřování)
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
- vyprávění toho, co dítě slyšelo nebo co zhlédlo
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
- domluvit se slovy i gesty, improvizovat
- učit se nová slova a aktivně je používat (ptát na slova, kterým nerozumím)
Dítě a jeho psychika - Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
- posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
- námětové hry a činnosti
- hry a praktické úkony procvičující orientaci v prostoru i rovině
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
- poznat a pojmenovat většinu toho čím je obklopeno
Dítě a jeho psychika - Sebepojetí, city, vůle
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
- rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
- činnosti zajišťující spokojenost a radost, činnosti vyvolávající veselí a pohodu
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
- rozhodovat o svých činnostech
- respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla, přijímat vyjasněné a zdůvodněné povinnosti
Dítě a ten druhý
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
- posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v mateřské škole, v dětské herní skupině apod.)
Vzdělávací nabídka - (co učitel dítěti nabízí)
- aktivity podporující sbližování dětí
- činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování doma, v mateřské škole, na veřejnosti, dodržovat herní pravidla
Ditě a společnost
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
- poznávání pravidel společného soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí
- rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
- hry zamřené k poznávání a rozlišování různých společenských rolí (dítě, dospělý, rodič, učitel, žák, role dané pohlavím, profesní role, herní role) a osvojování si rolí, do nichž se dítě přirozeně dostává
- aktivita přibližující dítěti pravidla vzájemného styku (zdvořilost, ohleduplnost, tolerance, spolupráce) a mravní hodnoty (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost apod.) v jednání lidí
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
- pochopit, že každý má ve společenství (v rodině, ve třídě, v herní skupině) svou roli podle které je třeba se chovat
Zacházet šetrně s cizími i vlastními pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
Dítě a svět
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
- praktické učívání technických přístrojů, hraček a dalších předmětů a pomůcek, se kterými se dítě běžně setkává
- smysluplné činnosti přispívající k péči o životní prostředí a okolní krajinu, pracovní činnosti, pěstitelské a chovatelské činnosti, činnosti zaměřené k péči o školní prostředí, školní zahradu a blízké okolí
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období z pravidla dokáže)
- všímat si změn a dění v nejbližším okolí
Podtéma: Moje tělo a bacily
Kniha: Jak bacit bacila?
Napsala: Daniela Krolupperová
Kniha: Voňavé léčivé pohádky
Napsala: Adéla Zrubecká
- seznámení dětí s lidským tělem a vnitřními orgány, se svými smysli a péčí o chrup
- rozeznávat a poznávat různé chutě, tvary, materiály, využití všech smyslů
- mít podvědomí o způsobech ochrany zdraví a vědět kde hledat pomoc
Bylo jedno tělo, to dvě nohy mělo. Každá noha prstů pět, věděl o tom celý svět. A když budeš chvíli potichu, uslyšíš, jak ve tvém hrudníku, srdíčko se skrylo, aby ti tam bilo! Nad srdíčkem ramena co to, ale znamená? Z ramen nám dvě ruce trčí na konci se prsty krčí. A pak ještě velká koule, a v té kouli hned dvě boule, to jsou oči. stále je tam místa dost, aby se tam vešel nos. a pod nosem zuby v puse, co se smějí v jednom kuse.
Písničky
Hlava, ramena, kolena, palce...
Moje tělo
Moje tělo, tvoje tělo, není, co by neumělo.
Ty to umíš, já taky, tělo umí zázraky.
Zatleskáme, zadupáme, zapleskáme, zahoukáme hů-hů, hů-hů.
Bacil
Honil bacil bacila po mateřské školce, chtěl uškodit klukovi, taky malé holce.
Děti si však před jídlem ruce mýdlem myly, nad vlezlými bacily, ony zvítězily.
Básničky
Moje tělo
Moje tělo mozek řídí,
oči ty to dobře vidí.
Pod hlavou je krček malý,
na rukách jsou velké svaly.
Na nich máme prstů pět,
spočítáme si je hned.
V hrudním koši srdce máme,
do bříška si jídlo dáme.
Nohy obě procvičí se,
venku dobře skotačí se.
Smysly
Člověk, ten má smyslů pět,
zná je všechny na z paměť.
Kde jsou oči, tam je ZRAK.
po prstech nám skáče HMAT.
SLUCH nám sedí na uších,
do nosu nám vlezl ČICH.
A CHUŤ v ústech na jazýčku,
spinká si tu na krajíčku.
Pohybová hra - Lékař řekl!
Pomůcky: čepice pro lékaře, píšťalka
Lékař zadává jednoduché pokyny, děti mění polohy těla dle pokynů: např. sedněte si na zem a zvedněte obě ruce nad hlavu, lehněte si na bok a zvedněte levou nohu, sedněte si na bobek.
Pohybová hra - Chodí bacil okolo
- obměna hry - Chodí pešek okolo
- Chodí bacil okolo, nedívej se na něho, kdo se na něj koukne toho bacil bouchne!
Jak se tvářím?
Pomůcky: žádné
Vybrané dítě předvede bláznivý obličej. Vyjadřuje legrační grimasu dle vlastní fantazie, aby ostatní pobavila. Následně si dítě ukryje obličej do dlaní, pozvolna so dlaněmi přejeme po tvářích směrem dolů, směrem k bradě. Tímto pohybem ,,sejme obličej" ze své tváře a tváří se opět normálně, neutrálně. Pantomimicky ,,z obličeje" v dlaních vytvoří míček a hodí jej pantomimicky kamarádovi. Ten obličej ,,zachytí" a zkusí napodobit stejný obličej jako dítě před ním.
Jak funguje a vypadá naše tělo...?
- prohlížení obrázků z encyklopedií, rozhovor v komunitním kruhu, z čeho se lidské tělo skládá, jako roli mají jednotlivé orgány v těle
Hra - ,,Hledání barevných vitamínů"
- učitel ukryje po třídě obrázky ovoce a zeleniny různých barev, děti musí najít co nejvíce obrázků, poté obrázky roztřídit podle barev
Cíl: podpora pohybové aktivity a rozpoznání barev ovoce a zeleniny, učení se významu barev v jídle prostřednictvím hry
Hra - ,,Zdravá těla"
- učitelka vypráví příběh o tom, jak různá cvičení pomáhají našemu zdraví. například skákání nám pomáhá budovat silné kosti, běhání je dobré pro naše srdce a dýchání, děti předvádějí tyto pohyby a učí se, jak jim prospívají
Hra - ,,Ovocná štafeta"
- děti soutěží ve štafetovém běhu, kde přenášejí košíky s obrázky zdravého ovoce a zeleniny, když doběhnou na druhou stranu, musí zařadit ovoce a zeleninu do správné skupiny (např. ovoce do jednoho koše, zeleninu do druhého
Cíl: rozvíjet fyzickou zdatnost a podvědomí o tom, jak ním cvičení a zdravá strava pomáhají udržet tělo v kondici, učit se správně rozpoznávat zdravé potraviny
Hra - ,,Co je zdravé?"
- učitel připraví dvě krabice - jednu pro zdravé a druhou pro nezdravé potraviny, děti dostanou obrázky různých potravin (ovoce, sladkosti, chipsy, zelenina), musí je roztřídit,
- rozhovor je o zdravém životním stylu: děti společně s učitelem povídají o tom, co vše je součástí zdravého životního stylu, nejen zdravé jídlo, ale i pohyb spánek, pitný režim, děti sdílejí, co dělají pro své zdraví doma
Cíl: - rozvíjet podvědomí o zdravém životním stylu, o důležitosti péče o tělo, učit děti rozlišovat mezi zdravými a nezdravými potravinami
Smyslová hra ,,Poznej hmatem" do krabice dáme ze začátku 5 předmětů a děti pohmatem poznávají o jaký předmět jde...
Cíl: procvičení pohmatem, paměti
Smyslová hra Kimova - paní učitelka na krátkou dobu 20 - 30 vteřin odkryje předměty, děti si je musí zapamatovat, poté překryje předměty, děti si zakryjí oči a paní učitelka odebere jeden z předmětů, děti poté oči otevřou a hádají jaký předmět, popř. předměty chybí.
Cíl: procvičení zraku, paměti
Smyslová hra - Poslouchej a ukazuj
- učitelka jmenuje jednotlivé části těla a děti je na sobě ukazují
- obměna - učitelka ukazuje na sobě jmenované části těla, ale přitom dělá chyby, např. řekne koleno a ukáže loket
- děti se nesmí nechat zmást paní učitelkou a ukázat správnou část těla
Smyslová hra - Chuť
Sladká, slaná, hořká, kyselá
Pomůcky: cukr, sůl, tonik, citron
- každému stolečku dáme na stůl jednu skleničku s vodou
- děti namočí prst a sdělí, co mají za chuť, výměna skleniček
Smyslová hra - Voňavé ručičky
- děti stojí v kruhu, zavřou oči a nastaví jednu ruku a záda
- dětem namočíme vatovou tyčinku ve vonném oleji, odlišné vůně (růže, borovice, citron, čokoláda), potřeme jim dlaň
- po nanesení děti otevřou oči, zjistí jak samy voní a hledají ostatní, se stejnou vůní
- očichají ostatní, pokud voní někdo stejně, chytí se za ruce
Manipulační hra - Zuby (modelování)
- vymodelujeme z modelíny dáseň a do ní zapichujeme bílé fazolky
Manipulační hra - Silueta kamaráda ze stavebnice
- rozdělení dětí do 2 skupin, děti si zvolí ve skupině jednoho zástupce, který si lehne, roztáhne ruce a nohy, ostatní děti pokládají dílky stavebnice a vytvoří tak siluetu kamaráda/kamarádky (zástupce)
Komunitní kruh - Ukázka kostry
Pomůcky: Kostra Alfréd (vytisknout - složit jako puzzle, slepit, podlepit čtvrtkami a poté vystřihnout)
- vyzveme dítě k sobě a před něj předložíme naši papírovou kostru, ,,Podívej se, když si odmyslíme oblečení, tak takhle vypadá naše Miuška", ukázka u všech dětí ve třídě, nebo ukázka kostry
Komunitní kruh - Části těla
- děti by na svém těle měly ukázat: hlavu, vlasy, uši, čelo, oči, obočí, řasy, nos, ústa, brada, tváře (lícní kosti), krk, ramena, celé paže, loket/y, předloktí, ruce, prsty (můžeme i jednotlivě vyjmenovat), zadek, boky, nohy, stehna, kolena, lýtka, kotníky, chodidla, paty, nárty, prsty
Komunitní kruh - Kdo žije zdravě
- ten/ta co jí ovoce a zeleninu, hodně pracuje, ponocuje, pije coca colu - děti ukazují smajlíky
Komunitní kruh - Jak se bacily chtějí dostat do těla
- ústy (když nedbáme na umytí rukou, ruce si strkáme neumyté do úst, strkáme si do pusy hračky, jíme neumyté ovoce a zeleninu)
- nosem (vzduch plný bacilů, ten kdo kýchá si nedá ruku před ústa)
- otevřenou ranou ( když si nevymyjeme ránu a nedáme náplast)
Komunitní kruh - Diskuse
- jaké části těla jsou 2x a která část je jen 1x, vyjmenuj 4 části hlavy, pojmenuj všechny prsty a ukazuj je, ukaž levou ruku, nohu, ukaž pravou ruku, nohu
Poznáme si svoji hlavu - https://www.youtube.com/watch?v=wuRFQEk5Vxl
Kostra, klouby, svaly, smysly, orgány v těle
Zapojení i senzory play na lidské orgány tělo
Logopedie
Motorika mluvidel pro děti kolem pěti let a starší
- pohyb jazyka na horním patře - olizovat dáseň za horními zuby
- pohyb jazyka na dolním patře - olizovat dáseň za dolními zuby
- pohyb jazyka od horního patra po spodní a zpět při velkém čelistním úhlu, brada zůstane v klidu
- ťukat špičkou jazyka na horní patro
- vibrace rtů - frkat jako koník
- tyto hlásky jsou nutné , pro správnou výslovnost hlásek TDN, LRŘ
Výtvarná aktivita - plíce
Pomůcky: barevné papíry, lepidlo, čtvrtka A4, šablona plic
Výtvarná aktivita: ,,Malování zdravého talíře"
- děti malují talíř, který obsahuje všechny potraviny, které jsou pro ně zdravé, talíř by měl obsahovat ovoce, zeleninu, bílkoviny a zdravé tuky, každé dítě pak představí svůj talíř a vysvětlí, proč si vybralo určité potraviny
Výtvarná aktivita - ,,Zdraví zub"
Pomůcky: pet lahev - průhledná ( její spodní část cca 15cm), podložka, štětec, kelímek z vodou, bílá temperová barva, kelímek na bílou temperovou barvu
- lahev natřeme z vnitřní části a necháme zaschnout
Řízená činnost: Tvoření - ,,Pyramida zdraví"
- děti vytváří velkou pyramidu, která ukazuje, jak by měl vypadat zdravý životní styl, spodní patro tvoří ovoce, zelenina, nad nimi je pohyb, spánek, na vrcholu jsou věci, které jsou důležité, ale méně časté, např. sladkosti
Cíl: učit děti o významu vyváženého zdravého životního stylu, rozvíjet praktické dovednosti při tvorbě zdravého jídelníčku, podporovat kreativitu při tvoření pyramidy zdraví
Naučná kniha: Pětiminutové příběhy lidského těla
Napsala: Gabby Dawnay
Ilustrovala: Mimi Purnell
Hry
Didaktické pomůcky - orgány, kostra
Rentgenové snímky
Lidské orgány
Šla babička do městečka
Šla babička do městečka,
koupila tam dvě vajíčka.
Dědečkovi hůlčičku
a hřebínek pro Marušku.
Svázala to do uzlíčku.
Ještě mýdlo, pecen chleba -
toho je vždy hodně třeba.
Na zahrádku hrabičky,
pro Jiříka motyčky.
Zuby (F. Hrubín)
Nanynka se chlubí,
že má čtyři zuby.
Jeden zoubek na masíčko,
druhý na kus tvarůžku,
třetí zoubek na jablíčko,
čtvrtý zoubek hrušku.
Zuby jako krupky
rozkoušou i slupky.
Frantíku, teď ty se chlub!
Prosím já mám jeden zub.
Jeden zub mám na jablíčko,
jeden zub mám na hrušku,
a jeden zub na masíčko,
jeden na kus tvarůžku.
Ten můj zoubek, chrupy, chrup,
není zoubek, ale zub.
Paleček a jeho kamarádi (F. Hrubín)
,,Mámo, usmaž kobližky!"
,,Až mi dojdeš pro šišky,
nemám už čím topit, synku,
dělej něco pro maminku!"
V lese bum, bum, bum,
šiška jako dům,
za ní druhá, po ní třetí
z vysokého smrku letí.
Paleček je dávno v lese,
sám však šišku neunese.
jde okolo Ukazováček.
Okoukne ji, pak se sehne,
ale šiškou ani nehne.
Zavoláme prostředníčka:
,,Prostředníčku, pomoz nám!"
Chlapečkovi zrudla líčka:
,,Nadarmo se namáhám!"
Zavoláme Prsteníčka:
,,Prsteníčku, tak co ty?"
Chlapečkovi zrudla líčka:
,,Šiška dělá drahoty."
Zavoláme na Malíčka:
,,Pojď, Malíčku, pomoz nám!"
Malíček je chytrá hlava.
kamarádům rady dává:
,,Ty jdi sem a ty jdi tam,
čekejte až zavolám!"
Tak teď! Hej rup! Už ji nesem..."
Vracejí se domů lesem,
máma jim dá za šišku
cukrovanou kobližku.
Hádanky
Dva blýskavé korálky,
které svítí do dálky?
Nikoho snad nezaskočí,
že jsou to jen naše .... (OČI)
Posazené na hlavě
poslouchají zvědavě.
Napovíme Květuši,
jsou to přece dvě ... (UŠI)
Malinovou barvu mají,
špulí se a otvírají.
Každý hádat musí,
že tohle jsou ... (PUSY)
Protože mu rýma vadí,
s kapesníkem kamarádí.
Každý malý kos
ví, že je to ... (NOS)
Pod ústy je posazená,
tvrdá, trochu zaoblená.
Jak zní vaše rada?
Správně, je to ... (BRADA)
Z hlavy rostou zvláštní nitky.
Porost hustý nebo řídký,
černý či klasy?
To jsou naše ... (VLASY)
Nachází se v půlce nohy,
k ohybu má skvělé vlohy.
Kluci mají odřená
často obě ... (KOLENA)
Na nohou jsou také plosky,
chodí v botách nebo bosky.
Noha by tě pobídla:
,,Pečuj o svá ... (CHODOIDLA)
K chození, ne na parádu,
na chodidle je až vzadu.
Markétka i Zlata
ví, že je to ... (PATA)
Na noze dvě bouličky
jak malinké kouličky?
Když jsou špatné chodníky,
pozor na své ... (KOTNÍKY)
Pod koleny, nad chodidly,
důležité svaly sídlí.
Do kopce šla Jitka,
teď ji bolí ... (LÝTKA)
Kloub uprostřed těla
běh i chůzi dělá.
abys rychle fičel,
tak musíš mít ... (KYČEL)
Jeden malý, druhý velký,
jeden tlustý, další tenký...
Na ruce pět bratříčků -
pět šikovných ... (PRSTÍČKŮ)
Pranostiky o Podzimu
ŘÍJEN
Neopadá-li v říjnu listí ze stromů, bude tuhá zima.
Sněží-li v říjnu bude měkká zima.
Je-li říjen hodně zelený, bude leden velmi studený.
Kolik dní v říjnu uplyne do pravého deště, po tolik týdnů bude i v zimě pršeti.
Mlhy v říjnu - sněhy v zimě.
Studený říjen - zelený leden.
Čím dříve listí opadne, tím úrodnější příští rok.
Když se táhnou ptáci blízko k stavení, bude tuhá zima.
Zdroj: YouTube
- pohádky - Byl jednou jeden život
Podtéma: Povolání
- seznámení dětí s druhy povolání (rozdělení na státní a soukromé složky)
- složky IZS (hasiči, policisté, záchranáři), vojáci
- učitelé
- spisovatelé
- herci
- pekaři, zedníci, kominíci, cukráři, prodavači, uklízečky, skláři, automechanici, číšníci, kuchaři, řidiči a jiné
Doporučená literatura:
Básně
Každý má své zaměstnání,
práci, čili povolání.
jeden třeba dobře vaří,
jinému se v práci daří.
Další dobře sportuje,
jiný moři holduje.
Jeden učí malé děti.
Jiný zase mete smetí,
někdo třeba lidi léčí,
další umí spoustu řečí.
Zedník
Cihlu k cihle zedník dává,
lepidlem se malta stává,
z cihel se stane zeď,
domeček je postavený hned.
Kadeřnice
Já jsem mála kadeřnice.
Kdo chce kudrn je více?
Učešu vám vlásky.
Ať jsou ze všech krásky.
Fotograf
Pozor děti letí ptáček,
je v tom, ale malý háček.
Řekni sýr a usmívej se.
Tu máš fotku, podívej se.
Pilot
Pilot řídí letadlo,
aby na sem nespadlo.
Startujeme už se letí.
Letadlo, je plné dětí.
Hokej
Hokej děti, to je dřina.
Když dám branku, je to prima.
Stadion pak blahem jásá.
Milé děti, to je krása!
Hasič
Hoří, hoří!
Klakson ječí,
utíkejte do bezpečí.
Klakson troubí fanfáru.
Hasič spěchá k požáru.
Písně
Pekař peče housky
Pekař peče housky, uždibuje kousky.
Pekařka mu pomáhá, uždibují oba dva.
Hrajeme si na zedníky
Hrajeme si na zedníky, podáváme cihly.
Ruce nohy napínáme abychom je zdvihly.
Když základy vykopáme postavíme školky,
kolem stromy nasázíme, pro kluky a holky.
Pohybové hry
Policajt
Pomůcky: vyrobený semafor, malé lístečky (pokuta)
- učitelka = policie, ostatní děti se pohybují po herně
- ,,červená" - zůstávají stát na místě
- ,,oranžová" - se mohou připravit k pohybu
- ,,zelená" - se děti dají opět do pohybu
- policista dává pozor aby se nikdo nehýbal v okamžiku kdy je červená
- dítě, které nerespektuje povel: STÁT, dostává pokutu dostává pokutu a jde ze hry ven
Šijeme
- děti vytvoří kruh, chytnou se za ruce (látka) a vzpaží (udělají brány)
- jedno dítě představuje jehlu a prošívá, proplétá se mezi děti
- k jehle jehle navlékneme i niť
Pošťácké cesty
Pomůcky: barevné poštovní schránky (z krabic), náčiní pro stavbu překážkové dráhy
- postavíme překážkovou dráhu, na jejím začátku bude koš s barevnými obálkami a na jejím konci barevné poštovní schránky
děti mají za úkol roznosit obálky - podle barev do krabic, přitom dám pozor na překážkovou dráhu
Smyslové
Míchám, míchám těsto (sluchová paměť)
- děti sedí v kruhu
- učitelka začíná, ostatní se postupně přidávají
- ,,Míchám, míchám těsto, přidám do něj všecko: mouku, mouku a cukr, mouku, cukr a vejce,"
- důležitostí je vybavit si ingredienci jakou děti jednotlivě říkaly
Didaktické
Čelovka
- menší obrázky povolání
- vybereme dítě kterému nasadíme čelenku (čelovku) a za ní dáme obrázek profese
- úkolem dítěte je formou jednoduchých otázek přijít na povolání, které má znázorněné na kartičce (Mám uniformu? Nosím pistoli? Chytám zloděje?)
Nákup podle seznamu
Pomůcky: předměty z kuchyňky, tašky, nakreslit na proužky obrázkové seznamy potravin (1 mléko, 4 rohlíky...)
- 1 dítě bude prodavač, ostatní půjdou na nákup
- každý z nich si vybere 1 seznam a bude podle něho nakupovat
Kuchyně nebo dílna
- na koberec dětem připravíme různé předměty z kuchyně a z dílny
- děti je pojmenují a roztřídí
Manipulační
Pletení copánků (kadeřnice)
- děti zkouší dle vzoru cop z bavlnek/provázků
Preclíky
Pomůcky: podložka na modelování, obrázek preclíku, modelína
- děti vyválí tenké válečky, zamotají dle vzoru do tvaru
Inspirace z knihy Předmatematika/ Hejného metoda
Přípravné aktivity z kapitoly POPELÁŘI
Hoď míč tomu, kdo ....
- Sedíme v kroužku a jedno z dětí drží měkký míč. Řekneme: ,,hoď míč tomu, kdo má na sobě červené bačkůrky." Dítě které drží míč, se podívá a vidí, že např. dnes mají tři děti červené bačkůrky. Rozhodne se pro jedno, kterému míč hodí. Následuje další výzva: ,,Hoď míč tomu, kdo má dlouhé vlásky." snahou učitele je, aby se vystřídaly všechny děti, ale hlavně, aby se postupovalo od očividných znaků (oblečení, vlasy, oči).
Kdo má s tebou něco společného?
- Postavíme se do kruhu a dáme výzvu: ,,VYBER TOHO, KDO MÁ S TEBOU NĚCO SPOLEČNÉHO."
- Děti se prohlíží navzájem a přemýšlí. Učitel řekne: ,,Vybírám si k sobě Evičku, protože má stejnou barvu očí jako já." Evička následně vybírá někoho dalšího, kdo s ní má některý společný znak, např. stejnou barvu trička.
Výtvarná aktivita - Pás s nářadím
výroba pásu a vlastního nářadí (z papíru) a helmy
Výtvarná aktivita s prožitkem - Kadeřnice
- střihání vlasů, umytí vlasů, barvení, foukání,
Výtvarná aktivita s prožitkem - Natěrač pece (trouby)
- použití malých natěračských válečků
Výtvarná aktivita s prožitkem - Televizní hlasatelka
- výroba vlastní televize na moderování a mikrofonu, hlášení zpráv
Výtvarná aktivita - Zedník
Pomůcky: nůžky, lepidlo, čtvrtka A4, červený papír (na cihly), postavička zedníka
Postup: v dolní části čtvrtky A4 na ni nalepíme červené cihly, alespoň do je 1/2 čtvrtky (čtvrtka naležato), dolepíme postavičku zedníka
Ruce - kopírování
- práce je spojena s rukama - díky rukám, můžeme vykonávat různé činnosti
- přesuneme se z dětmi ke kopírce a okopírujeme, každému z nich ruku
- děti si hotové ruce vystříhají a uděláme na vystřižené ruce rámeček
Zážitková výchova - Pekař - pečení rohlíků nebo housek, od přípravy až po samotné pečení
- recept na rychlohousky bez droždí najdete na toprecepty.cz
Zážitková výchova - Cukrář
- výroba nepečeného dortu
Potraviny: zakysaná smetana, kompotované mandarinky a broskve, piškoty, na posypání granko
Posvícenské cukroví
Hnětýnky pečivo, které se v současnosti spojuje hlavně s Havelským posvícením, jež se slaví vždy v říjnu, v neděli po svátku svatého Havla. Pekly se ale i při příležitosti jiných posvícení a poutí, jichž se na podzim konala spousta, například šlo o slavnost připomínající posvěcení kostela, která posléze přerostla spíš v lidovou veselici, během níž se vzájemně navštěvovaly rodiny a připravovala se spousta dobrot.
Posvícení se obvykle konala na podzim, kdy se slavilo ukončení zemědělského roku a sklizeň úrody. Zabíjely se proto husy a kachny a připravovaly se hostiny, na nichž samozřejmě nesměly chybět ani různé moučníky.
Recept na hnětýnky
Smíchejte všechny suroviny a vytvořte hladké těsto, které se nesmí lepit na mísu. Zabalte těsto do fólie a nechte ho odležet v lednici cca 1 hodinu. Troubu zahřejte na 170 stupňů. Vykrojené hnětýnky dejte na suchý plech nebo pečící papír a pečte ve vyhřáté troubě asi 8 minut. Hnětynky můžete zdobit ihned po vychladnutí dle libosti.
Logopedické chvilky
Kniha: Logopedické hádanky (Veršované doplňovačky k procvičování výslovnosti)
Napsala: Jana Havlíčková, Ilona Eichlerová
Ilustrace: Patricie Koubská
Portál
Hádanky
Z kontejnerů popel, smetí
do auta v tu ránu letí.
Komu se to všechno daří?
To umí jen ... (POPELÁŘI)
Ze všech aut je největší,
o tom vás hned přesvědčí.
Zboží třeba milion
převeze je ... (KAMION)
Proč za zvuku houpačky
doktor klopí zatáčky?
Život visí na nitce
nemocnému v ... (SANITCE)
Na slunci i ve stínu
vždy po stopách zločinu.
Zločinec se těžko skryje
před auťákem ... (POLICIE)
Velké auto s houpačkou,
žebříkem a stříkačkou
k ohni rychle přifičí,
v něm odvážní ... (HASIČI)
Otázky pro děti, v komunitním kruhu
Co vše ke svému povolání potřebuje:
- Policista
- Zedník
- Pekař
- Učitel
- Švadlena
- Kuchař
- Prodavač
Pranostiky Říjen
Svatá Markéta - daleko do léta.
Teplý říjen - studený listopad.
teplý říjen - studený únor.
Teplé září - říjen se mračí.
Divoké husy na odletu - konec i babímu létu.
Na svatého Šimona a Judy spadne zima z půdy. Nebude-li moci, přijde na vše sváté v noci. A nebude-li ještě moci přiveze ji Martin na bílém koni.
Když křížový pavouk se v říjnu ukrývá a nevylézá, není daleko do sněhu.
Je-li říjen velmi zelený, bude zato leden hodně studený.
Bouřka v říjnu třebas malá, sotva na to zima stálá.
Říjen, když se blýská, zima plíská.
Kolik dní v říjnu uplyne do prvého deště, po tolik dnů bude i v zimě pršeti.
Mlhy v říjnu - sněhy v zimě.
V říjnu hodně žaludů a bukvic oznamuje zimy víc.
Říjen a březen rovné jsou ve všem.
Zdroj: YouTube
- Kristýna a Kája - ŘEMESLA (Škola písničkou)