Jdi na obsah Jdi na menu
 


Příprava Březen - Téma: Jaro vstalo z postele

article preview

Podtéma: Jaro kolem nás

Báseň s pohybem

Jaro vstává, protahuje se
(Děti si protahují ruce do stran.)
Sluníčko ho pohladí,
(Děti si hladí tváře.)
Větřík mu vlasy pocuchá,
(Prsty si pocuchají vlasy.)
Kvítky se k němu sklání.
(Dlaněmi naznačí otvírání květů.)
Ptáčci pějí píseň svou,
(Máchnou rukama jako ptáčci.)
Jaro už je tady!
(Veselý výskok.)



Pohybová aktivita: Probuzení jara

Děti představují spící květiny (schoulené na zemi).
Na signál „Jaro vstává“ se pomalu protahují, otevírají a rostou do výšky.
Můžeme přidat hudbu a postupně zrychlovat tempo.



Píseň: Jaro už je tady

(Na melodii „Skákal pes přes oves“)

Jaro vstává z postele,
louka květy pokryje.
Slunko hřeje, tráva voní,
každý z nás se raduje.



Výtvarná aktivita: Jarní louka

Děti si vyrobí jarní louku z barevných papírů a krepového papíru.
Mohou trhat papír na květiny, lepit je na podklad a domalovat motýly a slunce.



Experiment: Dešťová voda a rostlinky

Potřebujeme dvě nádoby s vatou, do jedné dáme vodu z kohoutku, do druhé zachycenou dešťovou vodu.
Děti zkoumají, v které vodě semínko rychleji vyklíčí.



Smyslová hra: Co cítím?

Děti mají zavázané oči a podle vůně hádají jarní rostliny (petržel, bazalka, pampeliška, jarní cibulka).



Pohybová hra: Letem světem s motýly

Děti běhají jako motýli, na pokyn („déšť“) se schovají do květin, na pokyn („slunce“) zase létají.



Didaktická hra: Kde co kvete?

Děti spojují obrázky květin s jejich prostředím – louka, les, zahrada.

 

 

Podtéma: Chráníme přírodu

Báseň s pohybem: Příroda se probouzí

(Děti napodobují pohyby podle básně.)

Slunce svítí, hřeje nás, (rukama dělají sluníčko)
jaro přišlo mezi nás. (roztáhnou ruce do stran)
Lesy, louky, potoky, (ruka ukazuje do dálky)
všechno krásně ožívá. (ruce dají k srdci a usmějí se)

Když si každý pozor dá, (naznačí „pozor“ ukazováčkem)
příroda se usmívá. (rukama vytvoří oblouk jako úsměv)

 

Říkanka s pohybem: Třídíme odpad

Plast k plastům, (ukážou na jednu stranu)
papír sem, (ukážou na druhou stranu)
sklo tam dozadu dáme jen! (naznačí házení do kontejneru)

Ať je příroda čistá dost, (rukama udělají kroužek jako Zeměkouli)
třídění je pro nás ctnost! (pokývají hlavou souhlasně)

 

Písnička: O přírodě (na melodii „Kočka leze dírou“)

Jaro přišlo k nám, všechno krásně voní,
ptáčci zpívají, slunce na nás zvoní.
Čisté louky máme rádi,
přírodu si chráníme,
žádné smetí nezahodím,
vždy ho třídíme!

 

Experiment: Jak se čistí voda?

Potřebujeme: špinavou vodu (s hlínou, kamínky), filtr (filtrační papír, vata, písek).
Děti pozorují, jak se voda postupně čistí při průtoku filtrem.
Závěr: Povídáme si o důležitosti čisté vody a proč se nesmí řeky znečišťovat.

 

Smyslová hra: Co to je?

Děti se zavázanýma očima hádají přírodní materiály (mech, kůra, šiška, kámen, květina).
Diskutujeme, proč je každý z nich důležitý v přírodě.

 

Pohybová hra: Stromy a vítr

Jedno dítě je „vítr“, ostatní „stromy“.
Vítr fouká (běhá kolem) a stromy se houpají (kývají se do stran).
Když vítr zesílí, některé listy (děti) odletí a běží na jiný konec místnosti.

 

Didaktická hra: Kam co patří?

Děti dostanou kartičky s různými předměty (plastová láhev, papírek)

 

Podtéma: Kniha je náš kamarád

Didaktická hra: Najdi správnou pohádku

Pomůcky: Obrázky z různých pohádek a knih.
Průběh: Děti dostanou obrázky a jejich úkolem je přiřadit je ke správné knize nebo pohádce. Poté si o nich povídáme – kdo jsou hlavní hrdinové, co se v příběhu děje a jaké ponaučení si z něj odnášíme.


Pohybová hra: Kouzelná kniha

Průběh: Učitel vypráví příběh a děti reagují pohybem:
• „Kniha se otevírá“ – děti roztáhnou ruce jako stránky.
• „Vítr otočil stránku“ – zatočí se dokola.
• „Postava běží lesem“ – děti běží na místě.
• „Kniha se zavírá“ – pomalu si sednou a složí ruce do klína.


Smyslová hra: Co je v knize?

Pomůcky: Krabice s různými předměty, které mohou být v pohádkách (kouzelný prsten, malý meč, plyšový drak, korunka, brýle).
Průběh: Děti sahají do krabice a hádají, co nahmataly. Pak společně vymýšlejí, z jaké pohádky nebo příběhu by předmět mohl pocházet.



Výtvarná aktivita: Moje vlastní kniha

Pomůcky: Papíry, pastelky, nůžky, sešívačka.
Průběh: Děti si vytvoří vlastní miniknihu – mohou nakreslit příběh, nalepit obrázky nebo si vymyslet svou pohádku. Nakonec si ji navzájem představí.




Polytechnická činnost: Záložka do knihy

Pomůcky: Barevný papír, lepidlo, samolepky, nůžky, provázek.
Průběh: Děti si vyrobí vlastní záložku do knihy podle své fantazie. Povídáme si o tom, proč je kniha důležitá a proč si máme vážit příběhů, které v ní najdeme.



Písnička: O knížkách (na melodii „Prší, prší“)

Knížka, knížka kouzelná,
příběhy nám vypráví.
V pohádce se zjeví drak,

princ ho s mečem zastaví.

Stránky listuj, poslouchej,
každá kniha učí nás,
když ji čteme každý den,
radost máme zas a zas!



Říkanka s pohybem: Čteme knížku

Čteme knížku potichu, (naznačíme čtení)
někdy řeknem větu tu. (ukážeme prstem dopředu)
Obrázky si prohlížíme, (rukama naznačíme rám obrazu)
různým hlasem předčítáme! (ukážeme na ústa a zahrajeme si na postavy z pohádky)
 
 

Podtéma: Velikonoce

ŘÍZENÁ ČINNOST – Povídání o Velikonocích

Cíl: Seznámení dětí s českými tradicemi a symbolikou Velikonoc.
• Motivační otázky:
• Co znamenají Velikonoce?
• Jaké znáte velikonoční symboly?
• Co děláme na Velikonoce doma?
• Ukázka obrázků/knížek: Velikonoční vajíčka, pomlázka, beránek, kuřátka, zajíčci.
• Povídání o tradicích:
• Květná neděle – začátek velikonočního týdne, větvičky do vázy.
• Modré pondělí a Šedivé úterý – úklid, příprava na Velikonoce.
• Škaredá středa – neusmívat se, aby se člověk nemračil celý rok.
• Zelený čtvrtek – jí se zelená jídla (špenát, hrách).
• Velký pátek – pověry, zákaz práce se zemí.
• Bílá sobota – příprava jídla, barvení vajíček.
• Velikonoční neděle – pečení beránka, svěcení pokrmů.
• Velikonoční pondělí – koledování, pomlázka.

POHYBOVÁ AKTIVITA – Skákající zajíčci

Cíl: Rozvoj hrubé motoriky, pohybové dovednosti.
• Děti si vezmou na hlavu čelenku se zajíčkovými oušky (lze vyrobit).
• Na hudbu skáčou jako zajíčci (skoky snožmo, skoky do dálky).
• Lze přidat překážky: skákání přes „krtince“ (polštářky), tunel (stůl).
• Soutěž: Kdo doskáče ke mrkvičce (kuželům) nejrychleji?

SMYSLOVÁ AKTIVITA – Hledání velikonočních pokladů

Cíl: Rozvoj smyslů (hmat, sluch, zrak).
• Hmatová aktivita: Děti ve skryté krabici nahmatají předměty spojené s Velikonocemi (vajíčko, peříčko, pomlázku, zajíčka) a hádají, co to je.
• Sluchová aktivita: Poslouchání zvuků (klepání vajíček o sebe, cinkání lžičky o hrnek – zvuk litého čokoládového vajíčka).
• Zraková aktivita: Děti hledají ukrytá velikonoční vajíčka po třídě.



VÝTVARNÁ AKTIVITA – Dovnitř

1) Otiskovaná vajíčka
• Děti na výkres otiskují barevné houbičky nebo kuličky namočené v barvě do tvaru vajíček.
• Lze ozdobit razítky, třpytkami nebo přírodninami.

2) Velikonoční koláž
• Z časopisů vystřihují obrázky související s Velikonocemi a lepí je na velký papír.

VÝTVARNÁ AKTIVITA – Na ven

1) Velikonoční křídové malování
• Děti na chodník kreslí velikonoční motivy (vajíčka, pomlázky, zajíčky, sluníčko).

2) Přírodní vajíčko
• Venku sbírají přírodniny (listy, květy, klacíky) a lepí je na papírová vejce.

HUDEBNÍ AKTIVITA – Zpívání velikonočních písní

Cíl: Rozvoj hudebních dovedností, rytmu a zpěvu.
• Píseň: „Na jaře, na jaře“
• Doprovod tleskáním nebo bubínkem.
• Improvizovaná hra: Děti se pohybují podle rytmu bubínku – pomalu (zajíčci spí), rychle (zajíčci skáčou).

ŘÍKANKA S POHYBEM – Koleda

Cíl: Procvičení koordinace, rytmizace.

Hody, hody, doprovody,
dejte vejce malovaný.
(ruce natáhneme jako při žádání)

Nedáte-li malovaný,
dejte aspoň bílý,
(kroutíme hlavou „ne“, ukazujeme rukama velikost vajíčka)

Slepička vám snese jiný.
(předvádíme křídla slepičky)

BÁSEŇ – Jaro a Velikonoce

Cíl: Zapamatování krátkého textu.

Přišlo jaro do vsi,
kde jsi, sluníčko?
Hřej a svítí,
ať už kvetou kytičky!

Hody, hody, jaro je tu,
pomlázku si upletu.
Na koledu vyrazím,
vajíčko si vyprosím.


POLITECHNICKÁ AKTIVITA – Pletení pomlázky

Cíl: Rozvoj jemné motoriky, seznámení s tradičním řemeslem.
• Ukázka, jak se plete pomlázka (učitel předvede, starší děti zkusí).
• Kdo nezvládne plést, může vyrobit „papírovou pomlázku“ (namotá barevné papírové proužky na špejli).
 
 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář